Cântărirea masei maxime a autovehiculelor grele care trec prin Vama Siret nu se mai face de mai bine de doi ani şi jumătate. Pare incredibil, însă este purul adevăr. La solicitarea cotidianului Monitorul de Suceava, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ne-a comunicat oficial că cele două cântare nu mai au aviz metrologic, şi automat nu mai pot fi folosite, din luna noiembrie a anului 2014. Bineînţeles că sunt şi explicaţii, pe care le vom detalia în acest material, însă nu şi scuze pentru lipsa cântarelor o perioadă atât de îndelungată, cu atât mai mult într-o vamă aflată la graniţa Uniunii Europene.
De ce nu mai sunt funcţionale cântarele
La Agenţia de Control şi Încasare din punctul de trecere a frontierei Siret există două instalaţii de cântărire, una pe sensul de intrare şi una pe sensul de ieşire, montate şi puse în funcţiune în anul 2006.
“Din luna noiembrie 2014, cele două instalaţii nu au mai obţinut buletin de verificare metrologică periodică din partea Direcţiei Regionale de Metrologie Legală Bacău, din cauza rezultatelor neconforme cu normele metrologice”, se precizează în răspunsul oficial al companiei.
Rezultatele neconforme au constat în degradări ale suprafeţelor de rulare (suprafeţele pe care se face controlul maşinilor de transport marfă), precum şi defecţiuni ale unor componente ale instalaţiei de cântărire. Aşadar, cu alte cuvinte, cântarele nu erau conforme şi nu dădeau rezultate care să nu poată fi contestate.
Explicaţiile greu de digerat pentru perpetuarea acestei situaţii incredibile
La instalaţia de cântărire de pe sensul de intrare în România defecţiunile au fost remediate până în luna noiembrie 2015, în timp ce la cea de pe sensul de ieşire din România nu s-a efectuat nici o remediere. Scuza celor de la „Drumuri Naţionale” este că la licitaţiile pentru lucrări nu au fost firme care să vină cu oferte serioase: “Remedierile zonelor de apropiere (n.r. suprafeţele pe care se fac controalele la cântar) şi componentelor instalaţiilor de cântărire trebuie realizate, prin contractare, de către Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, în subordinea căreia se află Agenţia Siret. DRDP Iaşi a iniţiat mai multe proceduri de achiziţie la care nu au fost semnate contracte din diferite motive: neprezentarea de oferte, oferte neconforme, schimbări legislative în domeniul achiziţiilor publice”.
În aceste condiţii, cu problemele amintite mai sus rămase nerezolvate în totalitate, nu s-a pus încă problema solicitării unui nou aviz metrologic care să facă cele două cântare funcţionale.
Răspunsul celor de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere s-a încheiat sec, cu asigurări că se fac eforturi pentru rezolvarea problemei: “În prezent, DRDP Iaşi întreprinde demersuri, conform legislaţiei în vigoare, pentru remedierea problemelor şi repunerea în funcţiune a instalaţiilor de cântărire”.
Controlul greutăţii traficului greu din judeţ stă într-un singur cântar
După cum am mai relatat în cotidianul Monitorul de Suceava, verificarea şi depistarea maşinilor care transportă lemn şi alte tipuri de mărfuri care depăşesc masa maximă autorizată sunt subdimensionate într-un judeţ aflat în frunte la nivel naţional ca număr de transportatori autorizaţi, dar şi cu mult trafic greu de tranzit.
Dacă în Vama Siret cântarele nu sunt funcţionale, restul controalelor, în trafic, sunt în responsabilitatea Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR) Suceava, instituţie care are un singur cântar pentru tot judeţul. Nici dacă ar fi mai multe nu ar avea însă cine să le folosească, pentru că la ISCTR Suceava lucrează doar opt oameni. Asta în condiţiile în care ISCTR verifică tot ce ţine de transportatori auto de persoane şi de marfă, din toate punctele de vedere, dar şi şcoli de şoferi, autogări sau furnizori de bunuri divizibile, iar controalele ar trebui să se facă atât în trafic, cât şi la sediile unităţilor. Până în anul 2011, controlul vehiculelor grele era făcut de Secţiile de Drumuri Naţionale Suceava şi Câmpulung Moldovenesc, care aveau fiecare în dotare câte două cântare.
Din 2011, odată cu înfiinţarea noii instituţii, ISCTR, controalele în ceea ce priveşte MMTA (masele maxime totale autorizate) se fac doar de această instituţie. În atari condiţii, faptul că avem drumuri naţionale azi bune şi peste un an-doi sau chiar mai repede degradate nu ar trebui să mire pe nimeni.